Vi får ofta höra från verksamheternas IT ansvariga, ”vad skall vi göra med all information som ni på LIL (Lights In Line) mäter”.
Man kan aldrig mäta för mycket !
Vi på LIL tillhandahåller tjänster som mäter hur applikationer och IT-infrastrukturer mår, med avseende på tillgänglighet och svarstider, utifrån användarens perspektiv.
Ofta får vi frågan, ”vad skall vi göra med all information”, ”det är väl onödigt att mäta så mycket”,” det tar så pass mycket kraft från våra system att det kanske påverkar prestandan” ,,,,,
Frågorna är berättigade och det är säkert några som har skräckexempel, exempelvis, allt som mäts skall visas,,
Låt oss bena ut påståenden ovan
Vad skall vi göra med all information ?
Informationen som samlas in läggs vanligtvis i en databas. Och därefter så förädlas informationen enligt följande :
- Larm kan skickas till berörda personer om svarstider/tillgänglighet går över tröskelvärden
- Riktad information till verksamheten trender exempelvis antal besök på siten ,upplevda svarstider etc.
- Analys av hur infrastrukturen/applikationen mår , trender , samt vid felsökning. Som den svarta boxen som finns i flygplanen, ovärderlig information för att förstå vad som hände.
Det är väl onödigt att mäta så mycket. ?
Ja det är naturligtvis onödigt om det inte används. Och en del information förädlas inte direkt till verksamheten, men när ngt extraordinärt händer är det till gagn för utredningen Det är ingen som ifrågasätter att svarta lådan finns på flygplanen 😉
Det tar så pass mycket kraft från våra system, påverkar prestandan.
Ja det tar naturligtvis lite kraft från IT-systemen, men naturligtvis prestandatestar man innan man inför systemen för att se påverkan för användaren. Våra erfarenheter är att det finns flera andra applikationer, exempelvis antivirusapplikationer som tar mycket mera kraft. Den övervakning LIL tillhandahåller är testad och håller måttet avseende minimal prestandapåverkan.
Så problemet är inte att vi mäter för mycket utan utmaningen är att förädla informationen så att verksamheten får nytta.
Med över 10 år i branschen och hundratals nöjda kunder är vi på LIL rustade att hjälpa din verksamhet att få nytta av den förädlade informationen.