På sin hemsida berättar företaget Viron Media att de älskar att arbeta med människor och att nätet är deras andra hem. Och när man årligen tar mer än en halv miljon skolfoton på svenska elever och dessutom bevakar Vasaloppet så alla åkarna kan köpa bilder på sig själva i spåret, får nog det påståendet betraktas som helt sant.
Men bakom ridån krävs teknik som måste vara i toppform för att orka med de många belastningstoppar som uppstår när kunderna vill komma åt sina bilder. Håkan Johansson, som arbetar som systemchef på Viron Media berättar hur han första gången kom i kontakt med Lights in Line och hur de sedan dess arbetat för att företagets webbsite skall ha allra bästa prestanda.
-Genom åren har vi gått från att ha varit ett postorderföretag till dagens automatiserade flöde vilket krävt en hel del utveckling. När vi för ungefär två år sedan skulle lansera en ny version av websiten upplevde vi en del prestandaproblem och kom snabbt fram till att vi inte kunde riskera att genomföra förändringarna utan professionella tester. Med de kundvolymer vi har måste helt enkelt allt fungera och webbens prestanda är en stor del av detta. Säsongen för skolfotona drar igång i början på september och under en kort period kan vi som mest ha över 700-800 samtidiga användare och då måste allt fungera.
-Hur kom Ni i kontakt med Lights In Line?
-Sanningen att säga så kände jag till dem redan tidigare och på ett möte poppade helt enkelt deras namn upp i huvudet. Så vi kontaktade dem, tog in en offert för att jämföra vad det skulle kosta att göra tester själva, alternativt att lägga ut det. Slutsatsen blev ganska snabbt att det var bättre att använda extern expertis.
-Vad gjorde Lights In Line?
-En hel del faktiskt, som att hitta flera problem kring last- och samtidighetsproblematik. Vi skruvade och ändrade och senare började vi också prenumerera på Lights In Lines övervakningstjänst vilken vi nu kört i ungefär ett år och som ger oss möjlighet att kontinuerligt övervaka vår website och på ett tidigt stadium få signaler när något inte står rätt till. Tjänsten innebär att vi får meddelanden från Lights In Line via e-mail eller SMS. Sedan går vi själva in och åtgärdar felen.
Bo Svensson, VD på Lights in Line berättar om samarbetet med Viron Media:
-Det började med prestandatester lite då och då och Viron Media upplevde att de fick bra och snabba svar från oss. Både våra och deras tekniker kom också väldigt bra överens vilket snabbt blev till ett kreativt samarbete och för ungefär tio månader sedan kom vi fram till att det kanske vore bättre att Lights Line kontinuerligt levererade prestandatest som en tjänst för ett fast pris per månad. Detta innebär att Lights In Line rycker in med kort varsel och blir det större åtagande kör vi på löpande räkning.
Håkan berättar vidare;
-När vi nu fortsätter att utveckla vår webbsite och våra system gör vi last- och prestandatester som en integrerad del av det arbetet. Lights In Line kommer in lite då och då som exempelvis nu när vi skall ha ett möte inför hösten. Beroende på omfattningen i nyutvecklingen får Lights In Line själva bedöma omfattningen på behovet av testerna.
-Har det någon gång varit stora problem?
-Lyckligtvis har vi aldrig haft någon riktigt allvarlig incident och Lights In Line har helt klart hjälpt oss att hitta problem som vi inte själva upptäckt. Utifrån Lights In Lines övervakningsstatistik och loggar har vi också själva gjort en del tester och men också snabbt kunnat se saker som behövt åtgärdas.
-Vi hade heller aldrig kunnat ta den affärsmässiga risken att INTE genomföra prestandatester. Det skulle ju kunnat innebära en opålitlig och långsam website och därmed mindre beställningar. Självklart är det svårt att kvantifiera vad prestandatesterna sparat in i tid och pengar men när vi vid ett tillfälle hade ett tvärstopp så blev det ju heller inga intäkter. Tillsammans med Lights In Line har vi också kunnat korta svarstiderna på webben med uppskattningsvis 30 och 50% vilket är rejält. I praktiken innebär det en skillnad för användaren på att vänta 5 eller 2,5 sekunder på svar vilket är avgörande.
-Skulle du rekommendera Lights In Line till Dina kollegor?
-Ja det skulle jag. Det som varit bra är att när vi är ett snabbrörligt företag har Lights In Line mött upp med att alltid vara positiva och behjälpliga när det behövs. Mina tekniker har en effektiv dialog med Lights In Lines tekniker och det är sällan missförstånd eller frågetecken. För mig är det skönt att veta att jag stöttar mina medarbetare genom att samarbeta med Lights In Line kring övervakning och prestandatester.
Viron Media-gruppen är en större svensk e-handelskoncern med flera välkända och rikstäckande varumärken inom framförallt media och skolområdet. Bland varumärkena finns exempelvis Photomic, Kungsfoto och Galio of Sweden.