I ett tidigare inlägg skrev jag om vårt koncept https://www.lightsinline.se/hyr-en-konsult-som-tjanst/
De tre grundstenarna vid hälsokollen.
Nu kollar vi under huven om vad som finns att tillgå i konceptet. Om vi har kontroll på svarstiderna, antalet samtidiga användare samt resursuttaget på infrastrukturen/applikationen så har vi kommit en bra bit i kontinuerlig hälsokontroll av applikationen/webbplatsen.
Hur är svarstiderna utifrån användarnas perspektiv, mäts antingen via en robot (aktiv mätning) eller genom produktionsdata (passiv mätning)
Hur många använder sig av applikationen eller volymen av transaktioner i applikationen.
Hur hårt belastat är din infrastruktur, vad är resursuttaget på dina servrar. Både för lite resursuttag eller för högt resursuttag ger information om eventuella förbättringar.
Larm incidenter samt otillgängligheter.
Din Applikation är beroende av underliggande resurser som exempelvis Internetförbindelse, operativsystem och dess resurser samt övrig infrastruktur. Genom hälsokoll av viktiga komponenter för dessa resurser får vi tidigt indikationer på incidenter och kan vara proaktiva INNAN det blir till otillgängligheter.
Prestandatester
Genom att utföra prestandatester, dvs att genomföra en belastning i applikationens produktionsmiljö eller dedikerad testmiljö får du kvitto på hälsan.
Sammanfattning
Ovan nämnda tjänster/processer är ett axplock från vår verktygslåda som vi tillsammans med din organisation sammanställer som tjänster.
För mer information läs gärna någon av våra fördjupande artiklar:
https://www.lightsinline.se/sjalvlarande-system-vid-kvalitetssakring-av-it-system/
https://www.lightsinline.se/ar-999-procent-tillganglighet-pa-din-website-bra-eller-daligt/
https://www.lightsinline.se/kontinuerliga-prestandatester-i-produktion-forbattrar-tillgangligheten/
https://www.lightsinline.se/vad-ar-svarstiden-pa-din-webbplats-och-ar-den-bra/