I de flesta IT-system så finns någon sorts monitorering som ger larm om hela eller delar av systemet är otillgängligt. Ofta är det kopplat ett SLA (service level agreement) mellan kunden och leverantören som reglerar tillgänglighetsnivån.
Men hur många av besökarna drabbas av otillgängligheten ? Visst, i de fall då ett företags ”single point of failure” drabbas av otillgänglighet, exemplelvis en brandvägg då är det otillgängligt. Och samtliga besökare drabbas.
Men i dagens komplexa arkitekturer både applikationsmässigt och infrastrukturmässigt är det vanligt med partiell otillgänglighet, exempelvis ett segment av infrastrukturen eller applikationen är utslagen. Alltså det fungerar kanske för 50 procent av besökarna medans resterande är frustrerade.
Det vanliga i dylika situationer är att besökare börjar klaga ,, i bästa fall,, i sämsta fall lämnar dom webbsiten och söker upp en konkurrent.
Oftast hittar man felet, genom sin övervakning av infrastruktur och eller applikation och åtgärdar och det blir en incidentrapport samt input till SLA-rapporten.
Men hur många besökare drabbades och finns det möjligheter att upptäcka partiella otillgängligheter innan alltför många drabbas ?
Vi på Lights IN Line (LIL) arbetar med Prestandatester och monitorering av IT system, allt från affärssystem till Webbplatser, och tillsammans med våra kunders krav har vi utvecklat tjänster som kan upptäcka partiella otillgängligheter i tid och ge svar på hur många besökare som drabbas.
Kontakta oss på Lights In Line så berättar vi mer om hur just din organisation kan ha fördel av våra tjänster. Vi brinner för detta och ingen kund är för stor eller för liten för oss.